Sambungan...
Yes, sekarang kamu mengatakan tujuan membakar kitab-kitab Arius itu adalah untuk menghalangi kitab-kitab tersebut daripada tersebar. Apa yang harus ditakuti dengan kitab-kitab tersebut daripada tersebar? Apakah kamu tidak yakin kitab-kitab kamu itu akan mampu mengatasi kesesatan dalam kitab-kitab Arius itu?? Apakah kamu merasakan pengaruh kitab-kitab Arius itu akan lebih kuat jika dibandingkan dengan kitab-kitab kamu sehingga kamu kelihatannya begitu terdesak untuk menghapuskannya?? Apa-apa pun kamu tiada hak untuk memusnahkan hak milik orang lain semata-mata untuk mencegah kesesatan di kalangan kristian.
Yes, pengakuan kamu bahawa membakar kitab-kitab Arius itu adalah untuk menghalanginya tersebar adalah jelas untuk menyembunyikan sesuatu yang terdapat di dalam kitab-kitab Arius itu. Apakah ianya? Inilah yang meragukan.
Namun perintah itu bukan atas dasar paksaan. Kenapa tiada sebarang paksaan? Kerana naskah-naskah yang dibakar itu tidak ada sebarang kesesatan. Justeru tiada wujud sebarang paksaan atas perintah itu walau sedikit pun. Justeru tiada unsur-unsur untuk menyembunyikan sesuatu perkara, justeru tiada unsur-unsur kontradiktif.
Ini bukan untuk menghalangi kitab-kitab tersebut daripada tersebar. Ingat! Perintah itu bukan berupa paksaan. Justeru tiada usaha untuk menghalang daripada kitab-kitab itu tersebar. Yang dibimbangi adalah kesan yang mungkin timbul daripada penyebaran kitab-kitab itu dan itulah yang disampaikan dalam point no. 3 itu. Justeru tiada kontradiktif antara point no. 3 dan no. 4 itu.
Kerana kamu memandang ianya sebagai satu proses standardisasi, manakala saya pula tidak pernah memandangnya sebagai satu proses standardisasi. Mushaf yang dikumpulkan pada zaman Abu Bakar adalah sama dengan mushaf yang dibukukan pada zaman khalifah Utsman. Justeru pada kedua-dua mushaf tersebut ianya sudah standard. Pada zaman Abu Bakar, al-Quran itu sudah standard dan pada zaman Utsman juga tetap sudah standard. Ingat! kedua-duanya adalah sama. Jika pada Abu bakar sudah standard, maka pada Utsman juga adalah standard. Al-Quran pada zaman Abu Bakar adalah untuk mencegah daripada al-Quran itu pupus bila mana ramai penghafal al-Quranyang terbunuh dalam peperangan. Manakala al-Quran pada zaman Utsman adalah untuk mencegah perselisihan faham di kalangan umat Islam disebabkan dialek dan cara pembacaan al-Quraan yang berbeza. Ingat! Perbezaan itu tetap memberikan makna yang sama jika ia merujuk kepada dialek yang bertepatan. Justeru tiada unsur-unsur kontradiktifnya.
Al-Quran mengatakan Allah memelihara al-Quran, bukannya kitab-kitab Nya yang lain walaupun kitab-kitabNya yang lain itu juga diturunkan olehNya. Justeru jika hal ini difahami dengan baik, maka tiada sebarang unsur-unsur kontradiktif.
Dan juga itulah yang sering saya persoalkan kepada kamu. Pihak islam sudah mengemukakan bukti berdasarkan dakwaan mereka iaitu sudah wujudnya kesalahan di dalam manuscript bible kristian itu yang mana ini menjelaskan bahawa bible kamu itu sudah tidak sama lagi jika dibandingkan dengan autographnya. Justeru jika kamu merasakan pendapat Islam itu adalah tidak benar, then saya mempersilakan kamu membuktikan bahawa bible kamu itu adalah masih menyamai autographnya 100%.
Tidak ada sebarang konflik kerana al-Quran mengatakan Allah memelihara kitab Al-Quran. Al-Quran tidak menyebutkan Allah juga memelihara kitab-kitab Taurat dan Injil seperti mana Allah memelihara kitab Al-Quran. Justeru Allah hanya mengatakan bahawa Dia memelihara firmanNya yang terdapat dalam kitab Al-Quran, dan bukannya dalam kitab-kitab yang lain. Sila pelajari al-Quran lagi.
Hal ini sudah saya perjelaskan banyak kali dalam banyak forum-forum diskusi. Kita seharusnya tidak menghakimi sesuatu kitab suci itu tanpa kita membuktikannya terlebih dahulu sebagai satu kitab yang salah. Sebab itulah saya mengemukakan pertanyaan terlebih dahulu kepada pihak kristian berkenaan dengan permasalahan di dalam bible itu. Saya tidak terus mendakwa bible kristian kamu itu sebagai salah tanpa mengemukakan apa-apa terlebih dahulu. Contohnya lihat permasalahan ayat Nehemiah 7:26 ini. Firstly, saya mengemukakan persoalan dan akhirnya kamu sendiri mengakui bahawa salah satu manuscript bible kamu itu sebagai sudah salah. Justeru saya mendakwakan sudah wujudnya kesalahan di dalam manuscript bible kristian itu, sesuai dengan pengakuan kamu sendiri. Justeru apabila kamu sendiri sudah mengakuinya sedemikian, then atas dasar apa jika saya hanya mendakwa seperti mana yang kamu akui itu maka kamu menganggap saya menghukum bible kamu itu secara negative??
Ingat! Saya tidak menghina bible kamu, tetapi saya hanya mengatakan apa yang kamu akui. Cumanya dari apa yang telah kamu akui itu, saya melanjutkannya kepada ayat-ayat yang lain di dalam bible itu yang saya gambarkan sebagai ayat yang tidak pasti kesahihannya kerana tiada bukti ayat-ayat tersebut sebagai menyamai autographnya. Ingat! Bible kamu yang mengatakan "ujilah segala sesuatu". Then kenapa jika saya melakukan apa yang disarankan oleh bible kamu itu, then kamu menuduh saya sebagai menghina bible kamu itu??
Dan ingat! Kelompok Islam tidak pernah melakukan pembakaran terhadap kitab-kitab agama lain. Tidak seperti pendeta kristian yang sanggup mengadakan suatu hari tertentu sebagai hari pembakaran kitab al-Quran yang sejak akhir-akhir ini pernah untuk disarankan di salah satu Negara barat itu.
Sekali lagi, jangan kamu menghakimi Islam hanya berdasarkan perlakuan segelintir individu yang mengelarkan dirinya berugama Islam. Sudah pasti kamu juga tidak mahu pihak lain menghakimi kristian berdasarkan perlakuan segelintir individunya yang mengelarkan diri mereka sebagai orang kristian, bukan? Justeru berfikirlah dengan lebih baik dalam menghakimi sesuatu perkara itu.
Saya tidak mahu mengatakan Islam moderat ataupun radikal. Istilah itu tidak ada dalam Islam.
Justeru sekarang kamu faham bahawa bukan cara yang betul untuk menghakimi sesuatu agama berdasarkan perlakukan sejumlah penganutnya. Dan sememangnya kitab suci saya juga tidak pernah mengajarkan keganasan.
Islam itu mengajarkan kepada kedamaian. Hanya orang yang tidak faham Islam sahaja yang melihat Islam itu sebagai kekerasan.
Jika kamu ingin menggunakan kekerasan segolongan Islam, then, sila lihat kekerasan segolongan daripada agama kamu juga terlebih dahulu.
Kerana saya telah memikirkannya dengan jernihlah maka saya tidak melihat seperti mana kamu melihat. Lihat riwayat di bawah,
Musab ibnu Sa'ad ibnu Waqqas berkata: "Aku melihat orang-orang berkumpul dalam jumlah yang besar ketika Utsman melakukan pembakaran Quran, dan mereka terlihat senang dengan tindakannya, dan tidak ada satupun yang berbicara menentangnya (HR. Abu Dawud)
Jawapan no 1: Pembakaranyang dilakukan tanpa paksa walau sedikitpun itu amat jelas menunjukkan tiada apa hal yang mengerikan dalam naskah tersebut.
Jawapan no 2: Mereka itu adalah orang yang mengutamakan perpaduan antara umat Islam.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Tujuan membakar dalam hal ini pasti untuk menghalangi kitab2 tersebut tersebar, alasan pihak Gereja waktu itu adalah supaya jangan ada orang2 Kristen yg membaca kemudian tersesat, ini adalah pola pikir Gereja waktu itu, dan tidak kontradiktif.
Yes, sekarang kamu mengatakan tujuan membakar kitab-kitab Arius itu adalah untuk menghalangi kitab-kitab tersebut daripada tersebar. Apa yang harus ditakuti dengan kitab-kitab tersebut daripada tersebar? Apakah kamu tidak yakin kitab-kitab kamu itu akan mampu mengatasi kesesatan dalam kitab-kitab Arius itu?? Apakah kamu merasakan pengaruh kitab-kitab Arius itu akan lebih kuat jika dibandingkan dengan kitab-kitab kamu sehingga kamu kelihatannya begitu terdesak untuk menghapuskannya?? Apa-apa pun kamu tiada hak untuk memusnahkan hak milik orang lain semata-mata untuk mencegah kesesatan di kalangan kristian.
Yes, pengakuan kamu bahawa membakar kitab-kitab Arius itu adalah untuk menghalanginya tersebar adalah jelas untuk menyembunyikan sesuatu yang terdapat di dalam kitab-kitab Arius itu. Apakah ianya? Inilah yang meragukan.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Sedangkan pihak muslim sangat kontradiktif, menurut pengakuanmu sendiri;
1. naskah2 para sahabat tidak sesat
2. Tapi pemusnahan massal terhadap ratusan/ribuan naskah Alquran dilakukan atas perintah kalifah Utsman, kontradiktif dg point nomor 1.
Namun perintah itu bukan atas dasar paksaan. Kenapa tiada sebarang paksaan? Kerana naskah-naskah yang dibakar itu tidak ada sebarang kesesatan. Justeru tiada wujud sebarang paksaan atas perintah itu walau sedikit pun. Justeru tiada unsur-unsur untuk menyembunyikan sesuatu perkara, justeru tiada unsur-unsur kontradiktif.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
3. tujuannya menurutmu adalah "mengelakkan salah faham antara umat disebabkan naskah-naskah yang berbeza dialek dan ayat itu.". Jadi ini jelas untuk menghalangi kitab2 tersebut tersebar, menyembunyikan kandungannya dari umat, paling tidak tujuannya untuk "mengelakkan salah faham antara umat disebabkan naskah-naskah yang berbeza dialek dan ayat itu".
4. Anda di tulisan dalam quote diatas, yg saya bold, mengatakan; "pihak muslim membakar naskah2 al-Quran adalah bukannya untuk mnghalang penyebaran naskah2 al-Quran tersebut di kalangan orang banyak bagi menyembunyikan apa yang terdapat di dalamnya", kontradikttif dg point nomor 3.
Ini bukan untuk menghalangi kitab-kitab tersebut daripada tersebar. Ingat! Perintah itu bukan berupa paksaan. Justeru tiada usaha untuk menghalang daripada kitab-kitab itu tersebar. Yang dibimbangi adalah kesan yang mungkin timbul daripada penyebaran kitab-kitab itu dan itulah yang disampaikan dalam point no. 3 itu. Justeru tiada kontradiktif antara point no. 3 dan no. 4 itu.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
5. Sedangkan di tulisan terbaru, Erusi berkata "al-Quran itu sememangnya sudah standard sejak pembukuannya di zaman khalifah Abu Bakar". Kalau memang sudah standar di jaman Abu Bakar, kenapa Utsman masih harus menstandarkan Alquran, dg pemusnahan masal terhadap naskah2 Alquran.
Dan point 1-5 di atas adalah pengakuanmu sendiri.
Kerana kamu memandang ianya sebagai satu proses standardisasi, manakala saya pula tidak pernah memandangnya sebagai satu proses standardisasi. Mushaf yang dikumpulkan pada zaman Abu Bakar adalah sama dengan mushaf yang dibukukan pada zaman khalifah Utsman. Justeru pada kedua-dua mushaf tersebut ianya sudah standard. Pada zaman Abu Bakar, al-Quran itu sudah standard dan pada zaman Utsman juga tetap sudah standard. Ingat! kedua-duanya adalah sama. Jika pada Abu bakar sudah standard, maka pada Utsman juga adalah standard. Al-Quran pada zaman Abu Bakar adalah untuk mencegah daripada al-Quran itu pupus bila mana ramai penghafal al-Quranyang terbunuh dalam peperangan. Manakala al-Quran pada zaman Utsman adalah untuk mencegah perselisihan faham di kalangan umat Islam disebabkan dialek dan cara pembacaan al-Quraan yang berbeza. Ingat! Perbezaan itu tetap memberikan makna yang sama jika ia merujuk kepada dialek yang bertepatan. Justeru tiada unsur-unsur kontradiktifnya.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Dan di bawah ini adalah kontradiksi kalian yang lain, yg sudah saya tulis sebelumnya tapi belum anda jawab;
Tentu saya tahu perbedaannya, tapi pertanyaan ini lebih cocok ditujukan untukmu sendiri, lihat point2 yg kalian percayai;
1. kitab sucimu berkata kalau Allahmu sanggup menjaga firmannya
2. Taurat dan Injil (versimu) adalah dari Allahmu
3. kalian berpendapat bahwa Taurat dan Injil yang ada sekarang sudah tidak otentik, sedang yg otentik yaitu "Taurat dan Injil versimu" sudah hilang entah kemana.
4. jauhnya perbedaan status antara bible Kristian dengan kitab-kitab Allah yang disebutkan dalam Al-Quran dari sudut pandang umat Islam
Al-Quran mengatakan Allah memelihara al-Quran, bukannya kitab-kitab Nya yang lain walaupun kitab-kitabNya yang lain itu juga diturunkan olehNya. Justeru jika hal ini difahami dengan baik, maka tiada sebarang unsur-unsur kontradiktif.
Dan juga itulah yang sering saya persoalkan kepada kamu. Pihak islam sudah mengemukakan bukti berdasarkan dakwaan mereka iaitu sudah wujudnya kesalahan di dalam manuscript bible kristian itu yang mana ini menjelaskan bahawa bible kamu itu sudah tidak sama lagi jika dibandingkan dengan autographnya. Justeru jika kamu merasakan pendapat Islam itu adalah tidak benar, then saya mempersilakan kamu membuktikan bahawa bible kamu itu adalah masih menyamai autographnya 100%.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Dan point2 di atas adalah kontradiktif, yg menimbulkan pertanyaan;
1. Kalau "Taurat dan Injil versimu" adalah dari Allahmu, tapi kalian berpendapat bahwa "Taurat dan Injil versimu" sudah hilang entah kemana, berarti kitab sucimu salah berkata "Allahmu sanggup menjaga firmannya"?
2. Sedangkan kalau kalian mau mengakui Taurat dan Injil yg sekarang otentik, maka "Dapatkah kamu melihat betapa jauhnya perbezaam status antara bible kristian kamu itu dengan kitab-kitab Allah yang disebutkan dalam Al-Quran dari sudut pandang umat Islam??"
Konflik bukan?
Tidak ada sebarang konflik kerana al-Quran mengatakan Allah memelihara kitab Al-Quran. Al-Quran tidak menyebutkan Allah juga memelihara kitab-kitab Taurat dan Injil seperti mana Allah memelihara kitab Al-Quran. Justeru Allah hanya mengatakan bahawa Dia memelihara firmanNya yang terdapat dalam kitab Al-Quran, dan bukannya dalam kitab-kitab yang lain. Sila pelajari al-Quran lagi.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Sekarang kita lihat bagaimana perkataanmu tidak sesuai dg tingkah lakumu;
Lalu kalau anda benar2 berpola pikir seperti ini, kenapa anda mendakwa Alkitab di forum ini, Alkitab itu harta kami bukan hartamu? Lihat perkataan dan perbuatanmu bertolak belakang.
Hal ini sudah saya perjelaskan banyak kali dalam banyak forum-forum diskusi. Kita seharusnya tidak menghakimi sesuatu kitab suci itu tanpa kita membuktikannya terlebih dahulu sebagai satu kitab yang salah. Sebab itulah saya mengemukakan pertanyaan terlebih dahulu kepada pihak kristian berkenaan dengan permasalahan di dalam bible itu. Saya tidak terus mendakwa bible kristian kamu itu sebagai salah tanpa mengemukakan apa-apa terlebih dahulu. Contohnya lihat permasalahan ayat Nehemiah 7:26 ini. Firstly, saya mengemukakan persoalan dan akhirnya kamu sendiri mengakui bahawa salah satu manuscript bible kamu itu sebagai sudah salah. Justeru saya mendakwakan sudah wujudnya kesalahan di dalam manuscript bible kristian itu, sesuai dengan pengakuan kamu sendiri. Justeru apabila kamu sendiri sudah mengakuinya sedemikian, then atas dasar apa jika saya hanya mendakwa seperti mana yang kamu akui itu maka kamu menganggap saya menghukum bible kamu itu secara negative??
Ingat! Saya tidak menghina bible kamu, tetapi saya hanya mengatakan apa yang kamu akui. Cumanya dari apa yang telah kamu akui itu, saya melanjutkannya kepada ayat-ayat yang lain di dalam bible itu yang saya gambarkan sebagai ayat yang tidak pasti kesahihannya kerana tiada bukti ayat-ayat tersebut sebagai menyamai autographnya. Ingat! Bible kamu yang mengatakan "ujilah segala sesuatu". Then kenapa jika saya melakukan apa yang disarankan oleh bible kamu itu, then kamu menuduh saya sebagai menghina bible kamu itu??
Dan ingat! Kelompok Islam tidak pernah melakukan pembakaran terhadap kitab-kitab agama lain. Tidak seperti pendeta kristian yang sanggup mengadakan suatu hari tertentu sebagai hari pembakaran kitab al-Quran yang sejak akhir-akhir ini pernah untuk disarankan di salah satu Negara barat itu.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Bukan hanya ancaman bunuh, kalian sudah membunuh, mem bom toko buku, baik buku2 maupun orang2 jadi korban. Orang2 tidak bersalah bahkan juga jadi korban.
Sekali lagi, jangan kamu menghakimi Islam hanya berdasarkan perlakuan segelintir individu yang mengelarkan dirinya berugama Islam. Sudah pasti kamu juga tidak mahu pihak lain menghakimi kristian berdasarkan perlakuan segelintir individunya yang mengelarkan diri mereka sebagai orang kristian, bukan? Justeru berfikirlah dengan lebih baik dalam menghakimi sesuatu perkara itu.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Yang anda maksud dengan pihak Islam adalah Islam moderat atau radikal?
Saya tidak mahu mengatakan Islam moderat ataupun radikal. Istilah itu tidak ada dalam Islam.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Semua kekejaman, zina, dll itu salah, baik yg dilakukan USA, Europe, Irak, Iran, Kristiani, maupun Muslim, perbedaannya adalah di Alkitab tidak pernah mengajarkan orang untuk melakukan kekejaman dan percabulan, bagaimana dengan kitab sucimu?
Justeru sekarang kamu faham bahawa bukan cara yang betul untuk menghakimi sesuatu agama berdasarkan perlakukan sejumlah penganutnya. Dan sememangnya kitab suci saya juga tidak pernah mengajarkan keganasan.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Dan alasan saya kenapa menulis dari sudut ini, karena anda menulis;
Disini seakan-akan kalian penuh kasih, dalam perkataan, tapi sayang fakta sejarah menunjukkan kalian penuh dengan kekerasan.
Islam itu mengajarkan kepada kedamaian. Hanya orang yang tidak faham Islam sahaja yang melihat Islam itu sebagai kekerasan.
Jika kamu ingin menggunakan kekerasan segolongan Islam, then, sila lihat kekerasan segolongan daripada agama kamu juga terlebih dahulu.
Quote from: Newman on November 02, 2012, 07:37:42 AM
Dan sampai saat terakhirpun anda masih bangga karena kalian membakar ratusan/ribuan Alquran, hanya karena "tidak ada paksaan"? Tahukah kamu, kalau ada orang diancam mati supaya membakar kitab sucinya, maka kalaupun orang itu membakar kitabnya orang itu pasti sangat sedih. Dan kalau ada sekelompok orang membakar ratusan/ribuan kitab2 suci mereka tanpa paksaan, dengan sukarela, bahkan dengan gembira. Coba kita pikir dengan jernih, kemungkinannya hanya dua pertanyaan (1)ada hal mengerikan apa di dalam naskah2 itu? atau (2)kalau naskah2 itu tidak sesat, maka orang macam apa mereka itu?
Kerana saya telah memikirkannya dengan jernihlah maka saya tidak melihat seperti mana kamu melihat. Lihat riwayat di bawah,
Musab ibnu Sa'ad ibnu Waqqas berkata: "Aku melihat orang-orang berkumpul dalam jumlah yang besar ketika Utsman melakukan pembakaran Quran, dan mereka terlihat senang dengan tindakannya, dan tidak ada satupun yang berbicara menentangnya (HR. Abu Dawud)
Jawapan no 1: Pembakaranyang dilakukan tanpa paksa walau sedikitpun itu amat jelas menunjukkan tiada apa hal yang mengerikan dalam naskah tersebut.
Jawapan no 2: Mereka itu adalah orang yang mengutamakan perpaduan antara umat Islam.